Мир Солнца

Реклама

Добавить объявление


ЛУЧШИЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ
Вдохновение Карпат - коттедж в горах Карпатах
Мир Солнца
Закарпатье, П.Гута
Отель Фантазия
Отель Фантазия
Закарпатье, Поляна
Номера от 730 грн.
СКИДКА -3%

Турбаза Эльдорадо
Турбаза Эльдорадо
Закарпатье, Солочин
Номера от 490 грн.
Есть номера
-3% онлайн заказ

Корпус 2 санатория Квитка Полонины
Квитка Полонины
Закарпатье, Солочин
Номера от 450 грн.
Есть номера
-3% онлайн заказ

Отель Эдельвейс
Отель Эдельвейс
Закарпатье, Поляна
Номера от 350 грн.
Есть номера
-3% онлайн заказ
Отель Славутич-Закарпатье
Славутич Закарпатье
Закарпатье, Поляна
Номера от 350 грн.
Есть номера
-2% онлайн заказ
Зачарованные Карпаты
Зачарованные Карпаты
Закарпатье, Воловец
Коттеджи от 400 грн.
Есть номера


 

Вартість наших інформаційних послуг у сфері написання робіт по туризму, готельній справі складає:
курсової роботи - 200 грн.
дипломної - 600 грн.
магістерської - 800 грн.

Замовити >>

 

Автореферати
Оплата Контакти

Союз образовательных сайтов

 

 



Рейтинг туристических сайтов Украины. Відображено число відвідувачів сьогодні, середнє число відвідувачів за добу, оцінка сайту

Активный отдых. Пассажирские перевозки, байдарки, поход Крым, сплав на байдаркахACTIVE-рейтинг туристических сайтов. Туризм и отдых

[Vox.com.ua] Портал українця

Рейтинг туристических фирм TourPromo.Ru

Туристические сайты Образование, работа за границей

TOPlistУкраїнський рейтинг TOP.TOPUA.NET

Український рейтинг TOP.TOPUA.NET



Besucherzahler mail order brides
счетчик посещений

web clocks relojes html
Contatore

Besucherzahler women of ukraine
website counter

Besucherzahler hot russian brides
contatori per blog

contadores de visitas eharmony
contatori per blog

TOPlist

TOPlist

TOPlist



Рейтинг SIMPLETOP.NET

E-Center.lt skaitliukas






Поиск варианта отдыха в Карпатах

Booking.com


Розвиток малого підприємництва на селі в сучасних умовах

 

Анотації 

Матусова О.М. Розвиток малого підприємництва на селі в сучасних умовах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Харківський національний аграрний університет ім. В.В. Докучаєва, м. Харків, 2008.

   У дисертаційній роботі висвітлено теоретичні та сучасні практичні аспекти розвитку малого підприємництва на селі під впливом внутрішніх і зовнішніх факторів середовища господарювання. Досліджено сутність малого підприємництва на сільських територіях та диверсифікації підприємницької діяльності; визначено чинники, які вплинули на становлення суб’єктів малого підприємництва; обґрунтовано необхідність диверсифікації діяльності для забезпечення виживання сільських жителів і задоволення різноманітних потреб населення в товарах і послугах. Виявлено ряд внутрішніх і зовнішніх факторів формування ефективного середовища господарювання на селі з встановленням їх впливу на організацію підприємницької діяльності за різними напрямами. Проаналізовано практику та ефективність функціонування окремих суб’єктів малого підприємництва, визначено їх вплив на рівень добробуту сільського населення, обґрунтовано перспективи розвитку підприємництва на селі.
   Запропоновано концепцію розвитку й диверсифікації діяльності сільських підприємців на підставі здійснення заходів щодо поширення суб’єктів малого підприємництва в різних сферах і формах ділової активності.
   Ключові слова: диверсифікація, концепція розвитку малого підприємництва, мале підприємництво, середовище господарювання, сільські території, фактори

Матусова Е.Н. Развитие малого предпринимательства на селе в современных условиях. – Рукопись.

Диссертация на соискание ученой степени кандидата экономических наук по специальности 08.00.04 – экономика и управление предприятиями (по видам экономической деятельности). – Харьковский национальный аграрный университет им. В.В. Докучаева, г. Харьков, 2008.

   В диссертационной работе раскрыто теоретические и современные практические аспекты развития малого предпринимательства на селе под влиянием внешних и внутренних факторов среды хозяйствования.
   Исследовано сущность малого предпринимательства на сельских территориях и диверсификации предпринимательской деятельности. Определено факторы, которые повлияли на становление субъектов малого предпринимательства, а именно: ликвидация существующих экономических отношений между субъектами хозяйствования и медленное формирование новых, неэффективная деятельность функционирующих государственных предприятий, переход экономической системы государства от командно-административной к рыночной, трансформация форм собственности, резкое падение уровня жизни и благосостояния сельских жителей, доступ сельского населения к специфическому фактору производства – земле, который способен самовосстанавливаться и обеспечивает возможность выживания.
   Обосновано необходимость диверсификации деятельности сельских субъектов малого предпринимательства как средства удовлетворения разнообразных потребностей населения в товарах и услугах и обеспечения выживания сельских жителей. Выявлено основные виды диверсификации деятельности субъектов малого предпринимательства: межотраслевая, пространственная, внутрифирменная. Определено особенности направлений предпринимательской деятельности в зависимости от территориальной специфики отдельных групп сел. Установлено основные виды аграрного и неаграрного предпринимательства на селе.
   Определено внутренние и внешние факторы, способствующие формированию эффективной среды хозяйствования на сельских территориях: общеэкономические, демографические, инфраструктурные, социально-географические, государственного управления, психологические. На основе опроса сельских предпринимателей установлено: преобладание негативного влияния факторов на организацию предпринимательской деятельности. Среди факторов, негативно влияющих на развитие малого предпринимательства во всех отраслях и направлениях деятельности, преобладают отсутствие необходимых ресурсов и опыта для ведения бизнеса, информационно-консультационной поддержки, несовершенство законодательства.
   Установлено, что характерной для субъектов предпринимательства на селе является высокая степень диверсификации их деятельности. На основе исследования сельских субъектов хозяйствования Запорожской области выявлены направления специализации отдельных сельских территорий соответственно специфике их месторасположения: курортные села (предпринимательство в сфере туризма, гостиничного хозяйства, промыслов), села вблизи городов (предпринимательство, ориентированное на удовлетворение потребностей городских жителей, – выращивание рассады, ландшафтный дизайн, “евроремонты”), села вблизи крупных коммуникаций (предпринимательство, ориентированное на эффективную сбытовую деятельность), “изолированные” и удаленные от городов села (предпринимательство в сфере сельского хозяйства).
   Произведено оценку социальной эффективности деятельности субъектов малого предпринимательства, установлено значительное влияние организации и успешного ведения собственного дела на сельских территориях на повышение уровня реального благосостояния, в противовес официальным фактическим данным статистических учреждений, не учитывающих теневые доходы предпринимателей и их наемных рабочих. На основании опроса среди субъектов малого предпринимательства на селе определено экономическую эффективность их функционирования и установлено наличие высокой степени тенизации доходов.
   Большинство субъектов малого предпринимательства скрывают свои реальные доходы от государства, применяя как нелегальные, так и легальные способы уклонения от уплаты обязательных взносов в бюджет. Выявлено два основных источника теневых доходов: заработная плата наемных рабочих на уровне минимальной, позволяющая сокращать обязательные взносы во внебюджетные фонды, и система единого налогообложения для успешных предприятий со значительными объемами прибыли.
   Предложено концепцию развития и диверсификации деятельности сельских предпринимателей, суть которой состоит в четырехэтапном осуществлении мероприятий государственных органов, общественных предпринимательских организаций, субъектов предпринимательства, направленных на распространение различных видов предпринимательской деятельности с целью формирования эффективной среды хозяйствования.
   На основе данных о деятельности субъектов малого предпринимательства на селе определено степень необходимости и направления государственной поддержки ведения бизнеса сельскими предпринимателями. Установлено, что меры содействия не должны ограничиваться односторонними действиями со стороны государства (финансирование, кредитование, консультационное и информационное обеспечение). Необходимо задействовать организации предпринимателей и непосредственно субъектов хозяйствования.
   Ключевые слова: диверсификация, концепция развития малого предпринимательства, малое предпринимательство, среда хозяйствования, сельские территории, факторы

Matusova Ye. The development of rural’s small business in modern conditions. – Manuscript.

The thesis is for the scientific degree of the Candidate of Economic Sciences in specialty 08.00.04 – economy and management of enterprises (in different forms of economic activity). – Kharkiv National Agrarian University named after V.V. Dokuchaev, Kharkiv, 2008.

 

РОЗВИТОК МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА НА СЕЛІ В СУЧАСНИХ УМОВАХ

Харків – 2008


ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РОБОТИ

Актуальність теми. Трансформаційні процеси в економіці України, формування нових механізмів господарювання, здійснення приватизації на сільських територіях призвели до масового безробіття й необхідності пошуку сільськими жителями засобів до існування. Працездатне населення в умовах відсутності можливостей зайнятості за наймом було вимушене вдатися до самозайнятості та освоїти засіб ділової активності – підприємництво.
Становлення малого підприємництва на селі характеризується високим ступенем диверсифікації діяльності, що дає змогу жителям різних територій забезпечити себе відповідним рівнем доходу і пристосуватися до мінливих умов господарювання. Водночас різноманітна діяльність сільського населення має “інтуїтивний”, стихійний характер і, головним чином, не підпорядкована стратегічній меті, яка повинна забезпечувати розвиток і довготривалу ефективність. Забезпечений практичними здобутками, досвід відносної стабілізації рівня життя на селі потребує освоєння, законодавчого закріплення й цілеспрямованої підтримки з боку держави.
З усіх напрямків самозайнятості сільських жителів найбільша увага вітчизняними вченими приділяється дослідженню особистих селянських господарств у працях Л.М. Гутко, М.В. Додонової, Л.Ю. Мельника, О.М. Онищенка, Г.І. Шмельова, О.М. Шпичака, В.В. Юрчишина. Сутність і особливості діяльності малих підприємств досліджували З.С. Варналій, Ю.Е. Губені, В.В. Зіновчук, І.В. Ляшенко, М.Й. Малік, В.Я. Месель-Веселяк, Л.В. Романова, П.Т. Саблук. Теоретико-методичні основи диверсифікації розглядаються в працях зарубіжних і вітчизняних учених: В.Г. Дудінова, Б. Карлофа, М.Д. Корінько, Ф. Котлера, Т.В. Пестрякової, А.Б. Чудакова. Диверсифікацію в сільськогосподарському виробництві досліджували В.Г. Андрійчук, Н.Г. Маслак, А.В. Чупіс. Разом з тим деякі особливості становлення й розвитку сільського малого підприємництва, диверсифікації діяльності сільських жителів потребують подальшого аналізу.
Дослідження економістами сільського підприємництва зосереджені переважно на особистих селянських і фермерських господарствах, діяльність неаграрних напрямів підприємництва чітко не визначена. В Україні ще не сформована концепція розвитку і диверсифікації підприємницької діяльності сільських жителів, відсутня дієва стратегії розвитку малого підприємництва, недостатньо визначені напрями трансформації механізмів господарювання на селі. Тому існує необхідність подальшого розвитку теоретичних і прикладних досліджень перспектив сучасної підприємницької діяльності на селі. Науково-теоретична та практична значущість вказаних проблем зумовила вибір теми, актуальність і цільову спрямованість дисертації.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Наукові розробки, теоретичні положення та висновки дослідження були здійснені в межах науково-дослідних тем Класичного приватного університету (м. Запоріжжя): на 2001-2005 рр. “Механізми управління об’єктами і процесами ринкової економіки” (номер державної реєстрації 1050U002566), в якій авторові належить оцінка сучасного розвитку суб’єктів малого підприємництва на селі та прогнозування напрямів розвитку сільського підприємництва; на 2006–2010 рр. “Формування ефективних механізмів господарювання в умовах інформаційної економіки” (номер державної реєстрації 0108U000415), де автором здійснена оцінка впливу факторів на формування ефективного середовища господарювання і розроблена концепція розвитку малого підприємництва на селі.
Мета і завдання дослідження. Метою дослідження є розробка теоретичних, методологічних та прикладних засад розвитку малого підприємництва на селі в сучасних умовах. Для досягнення цієї мети були поставлені такі завдання:
? теоретично узагальнити сутність малого підприємництва на селі;
? обґрунтувати загальні засади диверсифікації діяльності сільських підприємців;
? запропонувати комплекс методів дослідження діяльності суб’єктів малого підприємництва на селі;
? встановити зовнішні та внутрішні фактори формування середовища господарювання і проаналізувати їх вплив на розвиток сільського малого підприємництва;
? оцінити сучасний стан і особливості розвитку діяльності суб’єктів малого підприємництва на селі;
? визначити соціально-економічну ефективність функціонування малого підприємництва на селі;
? сформувати концепцію розвитку малого підприємництва в сільській місцевості;
? обґрунтувати напрями вдосконалення механізмів функціонування сільських суб’єктів підприємницької діяльності.
Об’єктом дослідження є процес формування й функціонування суб’єктів малого підприємництва на селі в сучасних умовах.
Предметом дослідження є сукупність теоретичних, методичних та практичних аспектів розвитку сільського малого підприємництва як засобу формування нової концепції розвитку села.
Методи дослідження. Теоретико-методологічною основою роботи є діалектичний метод пізнання. Крім загального методу пізнання, були застосовані як традиційні методи економічних досліджень, так і специфічні, котрі дають змогу в умовах структурної перебудови економіки виробити якісно нові підходи до дослідження теоретичних і практичних аспектів підприємницької діяльності сільських жителів, а саме: монографічний метод (вивчення практичних аспектів підприємницької діяльності сільського населення), розрахунково-конструктивний метод і метод кореляційно-регресійного аналізу (аналіз сучасного стану та прогнозування основних тенденцій розвитку малого підприємництва), балансовий метод (оцінка впливу малого підприємництва на селі на рівень життя населення), метод експертної оцінки (визначення впливу внутрішніх і зовнішніх факторів на розвиток сільського малого підприємництва), методи прогнозування (розробка прогнозу розвитку та диверсифікації підприємницької діяльності сільських жителів).
Інформаційною базою дослідження є: законодавчі акти Верховної Ради України, постанови Кабінету Міністрів України, дані Міністерства аграрної політики України, матеріали Державного комітету статистики України, Головного управління статистики в Запорізькій області, Запорізького обласного центру зайнятості, дані бухгалтерської звітності малих підприємств, результати опитувань сільських підприємців, а також аналітичні розробки автора.
Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає в науковому обґрунтуванні теоретико-методологічних засад функціонування й розвитку малого підприємництва на селі. У межах дослідження та розробки механізмів підприємництва на селі в дисертаційній роботі:
вперше:
– запропоновано концепцію розвитку підприємницької діяльності сільських жителів як дієвого інструменту формування ефективного середовища господарювання і відродження економіки сільських територій шляхом підтримки та стимулювання позитивних досягнень підприємців у різних видах і формах ділової активності на основі застосування чотирирівневої системи заходів;
– обґрунтовано доцільність збалансованого розвитку аграрного й неаграрного напрямів малого підприємництва на селі, пропорції формування яких у сучасних умовах господарювання визначаються відповідно до територіальної специфіки селищ, рівня існуючих потреб на товари і послуги, забезпеченості ресурсами й ефективності діяльності суб’єктів малого підприємництва;
удосконалено:
– поняття “диверсифікації діяльності самозайнятих сільських жителів” як різноманітність напрямів підприємницької діяльності суб’єктів офіційної та неофіційної (“сірої” й тіньової) економіки, що функціонують на селі, впровадження яких спрямоване на покращення добробуту учасників;
– підходи до оцінки соціально-економічної ефективності діяльності суб’єктів малого підприємництва на селі з виявленням їх впливу на добробут сільських жителів і визначенням напрямів тінізації функціонування;
набуло подальшого розвитку:
– класифікація малого підприємництва на сільських територіях з доповненням її такими критеріями: місія суб’єкта господарювання, рівень ринкових можливостей, місце розташування, ступінь залучення в аграрний сектор, ступінь залучення в тіньовий сектор, що забезпечує системний підхід до дослідження малого бізнесу.
Практичне значення одержаних результатів. Результати аналізу теоретичних матеріалів і методичні положення, викладені в дисертації, доведені до стадії, що дає змогу використовувати їх у практичній діяльності органів регіональної влади.
Запропоновані методика оцінки соціально-економічної ефективності діяльності сільських підприємців і обґрунтування механізмів підвищення ефективності підприємницької діяльності сільських жителів прийняті до впровадження Запорізькою облдержадміністрацією (довідка № 08-27/0736 від 21.03.2008 р.).
Рекомендації щодо забезпечення рівномірної структури зайнятості сільських жителів, пропозиції стосовно напрямів розвитку підприємницької діяльності в окремих селищах, короткостроковий прогноз розвитку сільськогосподарських і неаграрних видів діяльності сільських жителів прийняті до впровадження Василівською райдержадміністрацією (довідка № 318/01-20 від 01.04.2008 р.).
Концепція розвитку малого підприємництва на засадах структурної перебудови економіки сільських територій була використана при розробці “Стратегії соціально-економічного розвитку Запорізької області на період до 2015 року” (довідка № 06-13/05-32 від 25.10.2007 р.).
Особистий внесок здобувача. Дисертаційна робота є самостійно виконаною науковою працею, у якій викладений авторський підхід до дослідження теоретичних і практичних аспектів розвитку й диверсифікації діяльності сільських підприємців в умовах транзитивної економіки. Наукові положення, висновки та рекомендації, що виносяться на захист, отримані автором самостійно. Особистий внесок здобувача в науковій праці, підготовленій у співавторстві, полягає в такому: [1] – визначення сутності сільського малого підприємництва та диверсифікації діяльності сільських жителів, оцінка особливостей розвитку підприємницької діяльності на селі.
Апробація результатів дисертації. Основні результати дослідження доповідалися й обговорювалися на міжнародних науково-практичних конференціях: “Економічні проблеми сучасного суспільства та шляхи їх подолання” (м. Запоріжжя, 2006 р.), “Теорія і практика економіки та підприємництва” (м. Алушта, 2006 р.), “Актуальні проблеми і перспективи розвитку економіки України” (м. Алушта, 2006 р.), “Актуальні проблеми управління розвитком об’єктів і процесів ринкової економіки” (м. Запоріжжя, 2006 р.), “Соціально-економічний розвиток України: Європейський вибір” (м. Мелітополь, 2007 р.), “Ефективні інструменти сучасних наук – 2007” (м. Дніпропетровськ, 2007 р.), “Стан і проблеми управління підприємствами в умовах ринкової економіки” (м. Запоріжжя, 2007 р.), “Формування ринкових механізмів господарювання” (м. Запоріжжя, 2007 р.), “Актуальні проблеми і перспективи розвитку економіки України” (м. Алушта, 2007 р.), “Теорія і практика економіки та підприємництва” (м. Алушта, 2007 р.), “Формування ринкових механізмів господарювання” (м. Запоріжжя, 2008 р.).
Публікації. Основні положення, результати досліджень та висновки дисертаційної роботи висвітлені в 16 одноосібних наукових працях та 1 у співавторстві, у тому числі в 4 розділах брошури (2,5 друк. арк.), у 5 статтях у наукових фахових виданнях (1,74 друк. арк.) та 11 тезах доповідей на наукових конференціях (1,36 друк. арк.).
Обсяг і структура дисертації. Результати дослідження викладено на 200 сторінках комп’ютерного тексту, з яких основна частина займає 176 сторінок. Робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел та додатків. Вона містить 38 таблиць, 21 рисунок, 4 додатки. Список використаних джерел налічує 154 найменування і міститься на 15 сторінках.

ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ

У вступі подано загальну характеристику дисертації, обґрунтовано актуальність теми, визначено мету, завдання, об’єкт і предмет, методи й інформаційну базу дослідження, сформульовано наукову новизну та встановлено практичне значення одержаних результатів.
У першому розділі – “Теоретико-методичні основи підприємницької діяльності сільських жителів” – обґрунтовано поняття малого підприємництва на селі та диверсифікації підприємницької діяльності сільських жителів, визначено чинники, які сприяли становленню малого підприємництва на селі й розвитку диверсифікації, встановлено напрями диверсифікації підприємницької діяльності.
Мале підприємництво на селі можна визначити як сектор регіональної економіки, в якому функціонують суб'єкти підприємницької діяльності різних організаційно-правових форм і форм власності дрібнотоварного виробництва, що здійснюють самостійну, інноваційну, систематичну, на власний ризик господарську діяльність з метою отримання економічного й соціального ефекту.
Становленню малого підприємництва на селі як ефективної форми самозайнятості сприяли: трансформація форм власності (ліквідація великих державних сільськогосподарських і несільськогосподарських підприємств призвела до зростання безробіття, втрати сільськими жителями стабільного основного доходу); доступ сільського населення до специфічного фактора виробництва – землі, що має здатність до самовідновлення та забезпечує можливість виживання (можливість утримання особистого господарства як джерела додаткового доходу поряд з основним заробітком привела до формування у сільських жителів навичок ведення власної справи); різке зниження рівня життя й добробуту сільських жителів (формальна зайнятість і довгострокове безробіття, що виникли внаслідок тривалих невиплат заробітної плати працівникам, стали потужним стимулом до самозайнятості сільського населення).
Найбільш поширеними формами малого підприємництва на селі є такі: особисті селянські господарства, індивідуальні господарства, фермерські господарства, фізичні особи – підприємці та малі підприємства – товариства з обмеженою відповідальністю.
Автор розкриває поняття “диверсифікація діяльності сільського населення”, визначаючи його як різноманітність напрямів підприємницької діяльності суб’єктів господарювання, що функціонують на сільських територіях, впровадження яких спрямоване на поліпшення добробуту самозайнятих і сприяє досягненню економічного й соціального ефектів. Причинами, які спонукають сільських жителів диверсифікувати діяльність, є: для існуючих успішних суб’єктів господарювання – необхідність розвитку, можливість отримати додаткові фінансові зиски від роботи в нових галузях (або інших сферах основної галузі), прагнення уникнути банкрутства й піти зі стагнуючих ринків, спроба зменшити або розподілити ризики; для новостворених суб’єктів господарювання – необхідність виживання через відсутність альтернативи зайнятості за наймом, можливість отримувати стабільний дохід, прагнення реалізувати професійні навички та підприємницькі здібності.
Основними видами диверсифікації підприємницької діяльності сільських жителів є просторова, міжгалузева, внутрішньофірмова. Просторова диверсифікація виникла внаслідок специфічних особливостей різних сільських територій, де підприємці орієнтуються на задоволення відповідних потреб населення:
– міського споживача (у приміських селах і селищах населення може одержати необхідні їм якісні блага та послуги в місті, тому підприємці організують діяльність у напрямах, затребуваних міським населенням, але нерентабельних на території міста внаслідок своєї специфіки);
– місцевих і міських жителів (у селах, віддалених від великих міст, склалася ситуація, коли виготовлена підприємцями продукція реалізується на місцевому ринку й затребувана міським населенням);
– потреби тільки місцевого населення (у відносно “ізольованих” селах, що знаходяться на значній відстані від міст, підприємці диверсифікують діяльність, виходячи з потреб тільки місцевого населення, що пов’язано з нерозвиненістю транспортної інфраструктури й обмеженістю доступу до інформаційного поля);
– збут значного обсягу продукції оптовикам і транзитним покупцям (у селах, розташованих поблизу великих комунікацій (переважно автошляхів), підприємці організовують сезонну діяльність, розраховуючи на реалізацію продукції або послуг численним транзитним споживачам і налагодженій системі оптових покупців);
– відпочивальників і туристів (у курортній зоні підприємці мають можливість ефективно функціонувати завдяки сезонній діяльності у сфері обслуговування та торгівлі).
Міжгалузева диверсифікація (передбачає розподіл напрямів діяльності сільських підприємців на сільськогосподарський та неаграрний) виникла внаслідок занепаду державних підприємств у різноманітних сферах задоволення потреб населення, а також унаслідок поступового зниження потенціалу для зростання в сільському господарстві.
Внутрішньофірмова диверсифікація передбачає освоєння різних видів діяльності в межах одного малого підприємства або підприємця. Вона є перспективною у зв’язку з необхідністю освоєння додаткових джерел доходу в умовах зростання конкурентної боротьби і страхування від можливих збитків у процесі здійснення основного виду діяльності.
Практично в усіх розвинених країнах розвиток сільських територій здійснюється завдяки підтримці суб’єктів малого підприємництва в різних сферах і формах ділової активності. У країнах ЄС та США на загальнодержавному рівні проголошено політику підтримки міжгалузевої диверсифікації діяльності сільських підприємців на підставі дотримання принципу рівномірності розвитку всіх галузей сільської економіки з уникненням її однобічного аграрного спрямування.
У другому розділі – “Сучасний стан малого підприємництва на селі” – проаналізовано особливості формування та розвитку суб’єктів малого підприємництва на селі в Запорізькій області, надано оцінку ефективності діяльності суб’єктів малого підприємництва та визначено вплив факторів на їх становлення й функціонування.
Розвиток малого підприємництва визначається рядом позитивних і негативних факторів зовнішнього і внутрішнього середовища (табл. 1).
Таблиця 1
Вплив факторів на діяльність суб’єктів малого підприємництва на селі Запорізької обл., 2007 р.
Ранг Значу-щість фактора, % Фактори Значу-щість фактора, % Ранг
позитивні негативні
1 48,9 Ефективне середовище господарювання Корупція і криміналізація підприємницьких відносин 53,2 1
2 23,6 Самозабезпечення Відсутність фінансово-кредитної підтримки (пільгове оподаткування та кредитування) 28,3 2
3 17,3 Гарантування зайнятості Монополізація ринків 14,7 3
4 10,2 Можливість самореалізації Відсутність консультаційного й інформаційного супроводу 3,8 4
Джерело: за даними опитувань 680 сільських підприємців Запорізької обл.
Встановлено, що суб’єкти підприємницької діяльності будь-якого напряму на селі відзначають однакові проблеми, пов’язані з ефективністю середовища господарювання. Виявлено переважання впливу негативних факторів на розвиток підприємницького середовища на селі. Організація будь-якого напряму діяльності потребує достатньої кількості вільних коштів (близько 35% опитаних), усунення обмежень доступу до інформаційно-консультаційних послуг (близько 17% опитаних). Одностайні суб’єкти різних галузей і стосовно недостатності необхідних знань, недосконалості законодавства та відсутності впевненості в ефективності розпочатої справи.
Для суб’єктів малого підприємництва характерним є високий ступінь диверсифікації діяльності. Визначено три основні ознаки диверсифікації підприємницької діяльності на селі: із суспільного сільськогосподарського і промислового виробництва, домінуючого раніше, відбулася міграція або переорієнтація діяльності в особисті селянські господарства громадян і здачу в оренду наділів, одержаних при розпаді колгоспів (радгоспів); професійно підготовлене населення змінило місце або вид діяльності, унаслідок чого поширення набули такі напрями підприємництва, як будівництво, торгівля, сфера послуг; рушійним мотивом виживання стає матеріальний чинник – підприємці шукають і пропонують продукти та послуги, затребувані в тій місцевості, в якій вони проживають.
Села Запорізької області залежно від їх місцезнаходження можна поділити на такі групи: розташовані поряд із містом (частково залежні від міста), розташовані на значній відстані від міста, курортні, розташовані поблизу великих комунікацій, віддалені від міста. На підставі дослідження сільських суб’єктів малого підприємництва Запорізької області виявлено територіальну специфіку їх розвитку відповідно до розташування (рис. 1).
У безпосередній близькості від міст розвивається молочне скотарство, овочівництво, вирощування розсади, грибів, ландшафтний дизайн, ремонтні бригади з виконання “євроремонтів”, декоративне квітникарство; у сільській місцевості, віддаленій від міст, – аграрне та неаграрне підприємництво, орієнтоване як на задоволення потреб місцевих жителів, так і міського населення; у розташованих на значній відстані від міста селах – свинарство, бджолярство, птахівництво, вирощування соняшнику, зернових; у селах, розташованих в безпосередній близькості від великих автошляхів і річок, – вирощування “ранніх” овочів, фруктів, зелені, рибне господарство, громадське харчування; у курортних районах – в аграрній сфері: плодівництво, а в неаграрній: виготовлення сувенірів, туристична діяльність, готелі, місця відпочинку.
Ефективність підприємницької діяльності сільських жителів можна розглядати на декількох рівнях: як загальноекономічну ефективність у межах регіону; як економічну ефективність у межах окремого підприємства та як соціальну ефективність, що безпосередньо визначається рівнем добробуту зайнятих сільських жителів. У роботі визначено, що одним з основних показників, які дають змогу оцінити ефективність розвитку та диверсифікації малого підприємництва на селі є рівень життя або рівень добробуту жителів. Офіційна статистика визначає одним із показників добробуту рівень середньодушових грошових витрат і встановлює структуру домогосподарств відповідно до певного обсягу грошових витрат на одну особу. Враховуючи необхідність у життєвих благах і особливості отримання доходів на селі, автором проведена класифікація сільських жителів Запорізької області з урахуванням рівня середньодушових грошових витрат, яка дає змогу оцінити ступінь впливу самозайнятості населення на рівень їх добробуту (табл. 2).
Таблиця 2
Розподіл сільських жителів Запорізької області відповідно до їх середньодушових витрат, 2006 р.
Середньодушові грошові витрати на місяць, грн. Структура сільських домогосподарств, % Група сільських жителів
до 180,0–480,0 71,0 Найбідніші
480,1–600,0 14,2 Бідні
600,1–720,0 3,3 “Середній клас”
Понад 720,0 11,5 Найбільш заповзятливі
Джерело: розраховано автором за даними Головного управління статистики в Запорізькій обл.

Загалом найбільш заповзятливі займають 11,5% у загальній структурі сільських домогосподарств Запорізької області, тобто кожен 10-й сільський житель має достатній рівень грошових доходів і здійснює необхідні для забезпечення нормальної життєдіяльності витрати. Порівняно з міськими жителями, де такий рівень життя має кожен 5-й, рівень добробуту сільських мешканців залишається доволі низьким.
Найбільш заповзятливих сільських жителів можна поділити на дві категорії: успішні (60% цієї групи) – здійснюють стабільну підприємницьку діяльність одного або декількох суміжних видів у різних галузях з отриманням близько 5000 грн. чистого доходу на місяць на одну особу; сільські “олігархи” (40%) – здійснюють підприємницьку діяльність виключно за рахунок власних коштів зі значною її диверсифікацією та з отриманням близько 15 000 грн. чистого доходу на місяць на одну особу.
На підставі аналізу даних окремих сільських суб’єктів малого підприємництва визначено, що їх діяльність є ефективною, оскільки, незважаючи на досить низькі показники рентабельності (до 10%), всі обстежені суб’єкти мають змогу щорічно нарощувати обсяги виробництва та реалізації. Встановлено, що низький рівень ефективності за офіційною статистикою можна скорегувати на значний обсяг тіньових доходів. Офіційно визнається наявність у домогосподарств 40-45% тіньових доходів. Основним джерелом недекларованих доходів сільських жителів є виробничо-побутові послуги домашнім господарствам, неофіційна зайнятість у торгівлі і сфері послуг, а також інші види тіньової і “сірої” економіки, що охопили всі галузі народного господарства і сферу обігу і які орієнтуються на суспільне виробництво.
У третьому розділі – “Перспективи розвитку малого бізнесу на селі” – сформульовано концепцію розвитку й диверсифікації підприємницької діяльності сільських жителів, обґрунтовано прогноз розвитку суб’єктів малого підприємництва на селі, визначено основні напрями вдосконалення механізмів їх функціонування.
Проблема розвитку малого підприємництва на селі виходить за рамки окремого суб’єкта, і її вирішення неможливе лише в його межах. Удосконалення механізмів функціонування малого підприємництва на селі повинно здійснюватися на трьох рівнях: держаному, місцевому й мікрорівні (рівні окремого суб’єкта господарювання). Державні органи влади повинні створити відповідну політику розвитку малого підприємництва на селі й закріпити параметри ефективного середовища господарювання.
Місцеві органи влади приймають до виконання сформовану політику розвитку малого підприємництва на селі, здійснюючи корегування відповідно до специфічних особливостей окремих сільських територій. При цьому 70% коштів, які надходять до місцевого бюджету, повинні залишатися в його розпорядженні, а 30% – спрямовуватися до консолідованого бюджету держави. Це дасть змогу місцевим органам влади, з одного боку, підвищити ефективність заходів, а з іншого – зменшити тінізацію доходів суб’єктів підприємництва.
На мікрорівні вдосконалення механізмів функціонування суб’єктів сільського малого підприємництва залежить безпосередньо від самих суб’єктів і етапу життєвого циклу підприємства. Для новостворюваного підприємства важливим є правильний вибір стратегії створення, виходу на ринок та початкового функціонування; для підприємства, яке вже деякий або тривалий час діє на ринку – стратегії утримання (зміцнення) позиції на ринку, підвищення конкурентоспроможності.
Створення державними органами влади сприятливого середовища господарювання, підтримання його параметрів і корегування їх з урахуванням змін зв’язків між суб’єктами господарювання дасть змогу суб’єктам малого підприємництва формувати власну ефективну стратегію сталого розвитку і сприятиме зменшенню тінізації підприємницької діяльності на селі. Для скорочення обсягів тіньової діяльності необхідно внести відповідні зміни до законодавства, яке внаслідок своєї недосконалості дозволяє сільським підприємцям уникати легалізації значної частки доходу.
Становлення ефективного середовища господарювання за рахунок синхронізації дій суб’єктів на всіх трьох рівнях можливе завдяки формуванню концепції розвитку і диверсифікації малого підприємництва на селі. Концепція розвитку та диверсифікації підприємницької діяльності сільського населення полягає у створенні сприятливого середовища господарювання шляхом державної підтримки, стимулювання і розвитку позитивних досягнень самозайнятих жителів у сфері різних видів і форм ділової активності. В основі концепції – формування рівномірної галузевої структури підприємництва на селі. Вона повинна забезпечити поширення досвіду сільських жителів щодо продуктивної зайнятості і, таким чином, створити умови для підвищення рівня життя населення. Концепція розвитку й диверсифікації передбачає групування певних територій за пріоритетними напрямами підприємництва, які склалися внаслідок існуючого на них попиту або які є перспективними на даній території і здатні підвищити її конкурентоспроможність.
Мета концепції розвитку й диверсифікації підприємницької діяльності сільських жителів залежить від рівня її реалізації:
– на рівні окремого суб’єкта підприємництва метою є розвиток, розширення сфер впливу й отримання додаткового доходу;
– на місцевому рівні – рівномірний розвиток малого підприємництва і завдяки цьому підвищення рівня життя населення, визначення пріоритетних його напрямів на основі рівня конкурентоспроможності певних видів діяльності;
– на загальнодержавному рівні – збалансована структурна політика, сталий розвиток сільських територій.
Концепція розвитку й диверсифікації підприємницької діяльності сільських жителів передбачає декілька етапів реалізації, які формулюються в стратегії. На першому етапі передбачається визначення досвіду діяльності сільських жителів відповідно до існуючої практики їх функціонування та диверсифікації. Необхідно виявити основні напрями урізноманітнення підприємництва на селі з урахуванням територіальних особливостей селищ (розташування, забезпеченість ресурсами, клімат, культурні особливості), а також узагальнити досвід окремих успішних підприємців для визначення закономірностей розвитку діяльності сільського населення.
На другому етапі здійснюється формування бази отриманих з областей даних, їх узагальнення на рівні держави в цілому із законодавчим закріплення стратегії розвитку малого підприємництва на селі. На третьому етапі передбачається реалізація стратегії розвитку й диверсифікації діяльності сільського населення на місцевому рівні. Повинні бути розроблені відповідні програми регіонального, обласного і районного розвитку, визначені пріоритети заходів органів влади згідно з віднесенням сільських територій до певної групи.
Четвертим етапом реалізації концепції розвитку й диверсифікації діяльності сільських жителів є безпосереднє впровадження окреслених раніше заходів, яке може здійснюватися як прямими методами (бюджетне фінансування, пільгове оподаткування і кредитування, зміни умов реєстрації, ліцензування, звітності тощо), так і шляхом залучення недержавних організацій підприємців до співпраці, стимулювання об’єднання підприємців, які відносяться до певного виду основної діяльності або диверсифікують її в однакових напрямах, спонукання до обміну досвідом успішних підприємців з початківцями, встановлення заохочень підприємцям-новаторам (які освоюють нові для окремої сільської території види бізнесу).
Автором розроблено прогноз динаміки розвитку суб’єктів малого підприємництва. Кількість особистих селянських господарств безпосередньо залежить від кількості сільського населення. Оскільки сільське населення Запорізької області має стійку тенденцію до скорочення починаючи з 1991 р. (порівняно із 2007 р. кількість сільських жителів скоротилася на 61,2 тис. осіб, у тому числі працездатного населення – на 5,1 тис. осіб), то, за умов збереження існуючої ситуації на селі, кількість особистих селянських господарств на період до 2010 р. матиме тенденцію до скорочення. Скоротиться кількість фермерських господарств, при цьому відбудеться їх укрупнення і збільшення обсягів виробленої продукції на 80-100 млн. грн. Фермерські господарства можуть збільшити використання земель сільськогосподарського призначення за рахунок не використовуваних раніше угідь, а також оренди або скуповування землі. Додаткові площі фермери отримують унаслідок нелегального скуповування землі, що існує у вигляді паїв у сільських жителів, які віддають перевагу отриманню значних коштів вже зараз (близько 120 тис. за га найкращих земель), ніж очікувати дозвіл на продаж землі з боку держави.
Зростання малих підприємств на селі на даному етапі розвитку можливе як за рахунок безпосередньо їх створення, так і за рахунок успішних фізичних осіб – підприємців, які стрімко розвиваються. Збільшення кількості фізичних осіб – підприємців можливе за рахунок офіційного оформлення індивідуальних господарств. Зареєструвати діяльність індивідуального господарства сільських жителів спонукає бажання отримувати соціальні гарантії з боку держави стосовно майбутньої пенсії та соціальної допомоги, збільшити обсяги діяльності, уникнути можливих санкцій з боку державних органів щодо нелегального ведення справи.

ВИСНОВКИ

Результатом дослідження є теоретичне узагальнення й нове вирішення наукового завдання, пов’язаного зі становленням і перспективами розвитку сільського підприємництва в сучасних умовах. На основі узагальнення наукових матеріалів дослідження зроблено такі висновки:
1. Становлення малого підприємництва на селі зумовили трансформаційні процеси в економіці сільських територій, неефективність діяльності державних підприємств, зниження рівня життя населення. Мале підприємництво на селі є сектором регіональної економіки, в якому функціонують суб’єкти підприємницької діяльності різноманітних організаційно-правових форм дрібнотоварного виробництва, що здійснюють самостійну, інноваційну, систематичну, на власний ризик господарську діяльність з метою отримання економічного й соціального ефекту. До суб’єктів малого підприємництва на селі належать: товарні особисті селянські господарства, неаграрні індивідуальні господарства населення, малі підприємства, фермерські господарства, фізичні особи-підприємці.
2. Диверсифікацію діяльності сільських жителів можна визначити як різноманітність напрямів підприємницької діяльності господарюючих суб’єктів, що функціонують на сільських територіях, впровадження яких спрямоване на поліпшення добробуту самозайнятих і сприяє досягненню економічного та соціального ефектів. На селі сформувалися такі види диверсифікації: просторова, міжгалузева, внутрішньофірмова. Головними причинами становлення сільської диверсифікації є необхідність забезпечення виживання сільськими жителями себе і своїх родин, гарантування стабільного додаткового доходу успішним підприємцям, а також задоволення певних потреб, не пов’язаних із сільським господарством, які раніше забезпечували державні підприємства та установи.
3. Методика оцінки ефективності функціонування та перспектив розвитку сільського підприємництва в умовах обмеженого доступу до статистичної інформації містить поряд із традиційними специфічні методи, які дають змогу підвищити системність аналізу і достовірність результатів. Підприємницькі процеси на селі мають високий ступінь тінізації та наявності можливостей легально, не порушуючи чинного законодавства, приховувати здійснення діяльності або доходів від підприємництва, які можна виявити й проаналізувати переважно за допомогою методів інтерв’ювання, експертної оцінки, розрахунково-конструктивного, балансового. Критеріями оцінки ефективності зайнятості сільського підприємця виступають показники доходу і прибутку, які дають змогу порівняти діяльність підприємця і найманого працівника, виявити можливості тінізації доходів.
4. Підприємницьке середовище на селі формується під впливом комплексу зовнішніх і внутрішніх факторів. Внутрішні фактори різняться залежно від етапу життєвого циклу суб’єкта підприємництва: на етапі становлення – матеріальні, демографічні, психологічні, забезпеченості ресурсами; на етапі розвитку – фінансовий результат, організаційний, маркетинговий, тіньовий механізми. На обох етапах найбільше значення має матеріальний фактор – коефіцієнт кореляції кількості малих підприємств і фінансового результату (0,76) свідчить про тісний зв’язок між ними. Серед зовнішніх факторів найбільшу значущість має забезпеченість фінансовими ресурсами (її нестачу відзначають як стримуючий фактор розвитку основних галузей економіки села близько 35% із 680 опитаних сільських мешканців) і корупція підприємницьких відносин (відповідно 52,3%). Внаслідок переважно негативного впливу зовнішніх факторів на селі сформувалося специфічне середовище, коли за 15 років реформ кількість працездатного населення скоротилася майже на 60%, у 2 рази зросла кількість пенсіонерів, в т.ч. в 6 разів кількість працюючих.
5. Найвагоміший вплив на розвиток сільської економіки здійснюють фізичні особи – підприємці (50,8% в загальному обсязі отриманого суб’єктами малого підприємництва на селі валового доходу за 2006 р.) та малі підприємства (відповідно 35,9%), при цьому в них зайнято близько 20% жителів. Представники суто сільськогосподарського напрямку діяльності (фермерські господарства і особисті селянські господарства) їм значно поступаються (відповідно 10,9% та 2,4% в загальному обсязі валового доходу), нзважаючи на те, що в них зайнято близько 42% сільських жителів. За останні 10 років кількість малих підприємств зросла приблизно в 2,3 рази. Кількість приватних підприємців зростає за рахунок диверсифікації діяльності на селі, їх оцінку в умовах обмеженості інформації доцільно здійснювати за рахунок опитувань сільських жителів, які свідчать про позитивні фінансові результати підприємців і, відповідно, існуючі можливості їх розвитку.
6. Ефективність суб’єктів малого підприємництва на селі необхідно оцінювати за допомогою аналізу економічної ефективності окремих представників суб’єктів господарювання, а також їх впливу на соціальні процеси на селі. Усі розглянуті суб’єкти господарювання є прибутковими, при цьому лише торговельні мають порівняно високу рентабельність –
20–30%, інші – низькорентабельні (до 10%). З-поміж сільських жителів 6,9% є успішними підприємцями і здійснюють середньодушові витрати в розмірі до 5000 грн. і тільки 4,6% можна віднести до “сільських олігархів” (з витратами на одну особу більше ніж 5000 грн.). Більшість сільського населення (85,2%) має середньодушові грошові витрати до 600 грн., що нижче за визначений самими жителями реальний прожитковий мінімум. Така ситуація характерна для віддалених від міст і “ізольованих” селищ. Для приміських це більшою мірою пов’язано з тінізацією діяльності, яка поширюється як на здійснення операцій суб’єктом господарювання, так і на його відносини з найманими працівниками.
7. Концепція розвитку і диверсифікації підприємницької діяльності сільського населення полягає у відродженні сільських територій шляхом підтримки, стимулювання й розвитку позитивних досягнень самозайнятих жителів у сфері різних видів і форм ділової активності. Вона полягає не тільки в кількісному зростанні суб’єктів підприємництва різних видів діяльності (за 2000–2006 рр. відбувається підвищення питомої ваги основних видів діяльності у загальному обсязі продукції області на 2-4%, крім достатньо розвинутої комерційної), а й у трансформації форм організації сільських суб’єктів підприємництва та диверсифікації їх діяльності. Концепція містить чотири етапи, кожен з яких дає змогу максимально врахувати досвід суб’єктів підприємництва і розробити ефективну стратегію його розвитку. Згідно з отриманими прогнозними даними, за умови реалізації програм розвитку кількість малих підприємств до 2010 р. зросте на 250–300, а обсяг валової продукції – на 90–100 млн. грн., кількість фермерських господарств скоротиться на 40–60, а за рахунок їх укрупнення і підвищення ефективності обсяг валової продукції зросте на 80–100 млн. грн., кількість приватних підприємців зросте за рахунок реєстрації індивідуальних господарств.
8. На даному етапі відсутня ефективна структурна політика держави щодо розвитку малого підприємництва на селі, існуюча аграрна політика також потребує реформування. Сільські підприємці не мають достатнього доступу до кредитних ресурсів: банки обмежують суму кредиту для них і висувають значну кількість додаткових вимог порівняно з міськими суб’єктами. Здійснення заходів консультаційної, освітньої та інформаційної підтримки, на думку самих підприємців, також є недостатнім. Найбільш поширеним видом допомоги є фінансування центром зайнятості підприємця-початківця на суму не більше ніж 6000 грн., якої недостатньо для організації бізнесу. Державним органам законодавчої та виконавчої влади необхідно: узгодити законодавство з питань функціонування малого підприємництва, визначити статус “неаграрних” індивідуальних господарств, збільшити розмір допомоги підприємцям-початківцям з одночасним зростанням контролю за цільовим використанням коштів, налагодити співпрацю інформаційних, освітніх, консультаційних центрів із спілками підприємців з безпосереднім доведенням інформації до суб’єктів господарювання, забезпечити можливість членам товарних особистих селянських господарств отримувати соціальні гарантії (у межах державних або недержавних соціальних установ), ввести систему прогресивного оподаткування.

СПИСОК ОПУБЛІКОВАНИХ ПРАЦЬ ЗА ТЕМОЮ ДИСЕРТАЦІЇ
Брошури
1. Современная диверсификация деятельности сельского населения / Ф.В. Зиновьев, Е.Н. Бебко, Н.А. Космарова, С.В. Шевченко. – Симферополь : ДиАйПи, 2007. – 132 с.: ил. (особистий внесок автора – 2,5 друк. арк.
(с. 5–20, 53–68, 81–96, 114–124).
Статті у наукових фахових виданнях
2. Бебко Е.Н. Зарубежный опыт развития малого предпринимательства / Е.Н. Бебко // Экономика и управление. – 2006. – № 5. – С. 55–59.
3. Бебко О.М. Оцінка впливу малого підприємництва на соціально-економічний розвиток регіону / О.М. Бебко // Держава та регіони. Серія : Економіка та підприємництво. – 2007. – № 2. – С. 21–24.
4. Бебко Е.Н. Проблемы самозанятости сельского населения / Е.Н. Бебко // Крымский экономический журнал. – 2007. – № 102. – С. 58–60.
5. Бебко О.М. Про формування концепції диверсифікації діяльності сільського населення / О.М. Бебко // Держава та регіони. Серія : Економіка та підприємництво. – 2008. – № 1. – С. 6–9.
6. Бебко О.М. Стратегія диверсифікації діяльності сільських жителів / О.М. Бебко // Держава та регіони. Серія : Економіка та підприємництво. – 2008. – № 2. – С. 13–16.
В інших виданнях
7. Бебко Е.Н. Факторы развития малого предпринимательства / Е.Н. Бебко // Материалы III Междунар. науч.-практ. конф. [“Теория и практика экономики и предпринимательства ”], (Алушта, 11–13 мая 2006 г.) / М-во образования и науки Украины, Таврич. нац. ун-т им. В.И. Вернадского.– Симферополь : Таврич. нац. ун-т им. В.И. Вернадского, 2006. – С. 125–126.
8. Бебко О.М. Мале підприємництво як чинник розвитку економіки країни / О.М. Бебко // Матеріали XIV міжвуз. студ. наук. конф. [“Економічні проблеми сучасного суспільства та шляхи їх подолання”], (Запоріжжя,
11–18 травня 2006 р.) / М-во освіти і науки України, Гуманіт. ун-т “ЗІДМУ”. – Запоріжжя : ГУ “ЗІДМУ”, 2006. – Ч. 1. – С. 235–236.
9. Бебко Е.Н. Бизнес-климат – важное конкурентное преимущество развития малого предпринимательства / Е.Н. Бебко // Материалы V Междунар. науч.-практ. конф. [“Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины”], (Алушта, 28–30 сентября 2006 г.) / М-во образования и науки Украины, Таврич. нац. ун-т им. В.И. Вернадского. – Симферополь : Таврич. нац. ун-т им. В.И. Вернадского, 2006. – С. 74–75.
10. Бебко О.М. Державна підтримка розвитку малого підприємництва / О.М. Бебко // Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. [“Актуальні проблеми управління розвитком об’єктів і процесів ринкової економіки ”], (Запоріжжя, 5–6 жовт. 2006 р.) / М-во освіти і науки України, Гуманіт. ун-т “ЗІДМУ”. – Запоріжжя : ГУ “ЗІДМУ”, 2006. – Т. 1. – С. 166–167.
11. Бебко Е.Н. Особенности кредитования субъектов малого предпринимательства на селе / Е.Н. Бебко // Материалы IV Междунар. науч.-практ. конф. [“Теория и практика экономики и предпринимательства”], (Алушта, 10–12 мая 2007 г.) / М-во образования и науки Украины, Таврич. нац. ун-т им. В.И. Вернадского. – Симферополь : Таврич. нац. ун-т им. В.И. Вернадского, 2007. – С. 104–105.
12. Бебко О.М. Розвиток малого підприємництва на селі / О.М. Бебко // Материалы III Междунар. науч.-практ. конф. [“Эффективные инструменты современных наук ”], (Днепропетровск, 3–15 мая 2007 г.) / М-во образования и науки Украины. – Днепропетровск : Наука и образование, 2007. – Т. 3. – С. 21–22.
13. Бебко О.М. Фінансове забезпечення розвитку малого бізнесу на селі / О.М. Бебко // Матеріали XV міжвуз. студ. наук. конф. [“Стан і проблеми управління підприємствами в умовах ринкової економіки”], (Запоріжжя, 17–18 трав. 2007 р.) / М-во освіти і науки України, Гуманіт. ун-т “ЗІДМУ”. – Запоріжжя : ГУ “ЗІДМУ”, 2007 – С. 146.
14. Бебко Е.Н. Мотивация к предпринимательской деятельности сельских жителей / Е.Н. Бебко // Матеріали VII Міжнар. наук. конф. студентів та молодих учених [“Соціально-економічний розвиток України: Європейський вибір”], (Мелітополь, 18 травня 2007 р.) / М-во освіти і науки України, Мелітоп. ін-т держ. і муніцип. управління Гуманіт. ун-т “ЗІДМУ”. – Мелітополь : МІДМУ ГУ “ЗІДМУ”, 2007. – С. 91–94.
15. Бебко О.М. Оцінювання ефективності малого підприємництва на селі / О.М. Бебко // Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. [“Формування ринкових механізмів господарювання ”], (Запоріжжя, 11–12 жовт. 2007 р.) / М-во освіти і науки України, Гуманіт. ун-т “ЗІДМУ” – Запоріжжя : ГУ “ЗІДМУ”, 2007. – Т. 1. – С. 118–119.
16. Бебко Е.Н. Функционирование малого предпринимательства на селе / Е.Н. Бебко // Материалы VI Междунар. науч.-практич. конф. [“Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины”], (Алушта, 28–30 сентября 2007 г.) / М-во образования и науки Украины, Таврич. нац. ун-т им. В.И. Вернадского. – Симферополь : Таврич. нац. ун-т им. В.И. Вернадского, 2007. – С. 91–92.
17. Бебко О.М. Формування стратегії розвитку і диверсифікації діяльності сільських жителів / О.М. Бебко // Матеріали XVІ Між нар. наук. конф. молодих науковців [“Стан і проблеми управління підприємствами в умовах ринкової економіки”], (Запоріжжя, 17–18 квітня 2008 р.) / М-во освіти і науки України, Класич. приват. ун-т. – Запоріжжя : КПУ, 2008. – Т. 4. – С. 282–283.

 



Шешори з усіх боків оточені горами і лісами

Пошукова анотація: ПРЕДИСЛОВИЕ экотуризм зарождения воздействием Определение Виды роста профиль развития Туроперейтинг составляющие Проектирование Работа качества Изучение контакт обслуживания размещения приключенческих Выполнение Безопасность Определение Виды горных причины Природные поисковых иностранных Памятка Предисловие Подготовка городе отеле транспорте вождения деньги Защита от человеческих Связь производительности подготовки Отбор договора адаптация гостеприимстве Оценка персонала среды Приготовление Стирка Обустройство отходов перевозки средство мира Америка Африка Азия Кавказа Выделение горных мезорайон туристский Сочинский Псебайский Майкопском экологического Архызский Домбайский Узункольский ЛИТЕРАТУРА Передмова Принципи Гносеологічні Інтеграційні Іноваційні Науково-методичні Конструктивно-географічні екологічного Екологічний геомаркетингу туризм стратегічного екологічного Екотуристичний геомаркетиніу комплексу Маркетинговий збуту Екотуристичні Висновки Екологічна Західні Східні Південні заходів природи екосистем Карпати парк Пієнінський Низькі Татри Мала Фатра Бескиди Малі Білі Велика Орава Штіавницьке Муранська Поляна Словацький Вигорлат Східні Гурський Татранський Горчанський Пієнінський Бещадський охоронні Угорські Бюккський Агтелекський Рослинність Голлокейський Лазберцький Берженьський Земпленський резервати Токайсько Українські Угольсько НАРЦИСІВ Карпатський Синевир території Бескиди Румунські Ретезат Бучеджські Міжнародний заповідних Післямова Асотримент Адміністративні Бізнес планування НОМЕРНОГО Водні зовнішнього Львівської РЕСТОРАННІ гостинності менеджменту Інвестиційний Індустрія Інформаційні Кадрова Лідерство персоналом керівництво Методи Мотивація психологічних Паломницький Подієвий Правове кадрової Реклама Рекреаційні виставок екологічних Сільський сервіс спортивного Стратегічний туристичної культури гостинності Києва комунаційною кадровою якістю Управління РЕКРЕАЦІЙНОГО авіаперевезень автобусних управлінських ЧИННИКІВ РЕСТОРАННОГО РОЗМІЩЕННЯ фестивалі бізнес АВТОМОБІЛЬНОГО берегового КЕЙТЕРИНГУ ресторанному Приморського СВІТОВИЙ КОНКУРЕНТНІ маркетингових туристичного ПРИЙОМУ КАРПАТСЬКОМУ РЕКРЕАЦІЙНОГО ПОСЛУГИ ЧИННИКІВ ЯКІСТЬ оперативного виробництва енергетичного технологічних РОБОЧИХ ОБСЛУГОВУЮЧОГО ВЗАЄМОДІЯ СТИМУЛЮВАННЯ ПРИБИРАННЯ ІСТОРИКО ДОДАТКОВИХ зарубіжного ресторанного ОРГАНІЗАЦІЇ ОСНАЩЕННЯ робочого Львівської МАРКЕТИНГОВІ СВІТОВОМУ ПРОЦЕСУ ЕКОЛОГІЧНОГО інженерно КЕЙТЕРИНГУ ЖИТЛОВИХ ОЗДОРОВЧОГО ПОВЕРХАХ РІЧКОВОГО ТЕМАТИЧНОГО регіони професійної режиму РЕСТОРАННОГО КИЇВСЬКОГО КАРПАТ ХАРКІВСЬКОЇ РИЗИК ПОЛЬЩІ САНІТАРНА ПЕРСПЕКТИВИ ПОБУТОВИХ ЕКСКУРСІЙНИХ ПРИЙОМУ СПОРТИВНО рекреаційне Севастополя Корсунщини ДИСЦИПЛІНИ готельного вдосконалення страхування засобів НОМЕРНОГО ВДОСКОНАЛЕННЯ ЛІНІЙ ВЗАЄМОДІЯ ТУРИЗМУ СОЦІАЛЬНИЙ Методи БЕРЕГОВОГО КОНТРОЛЬ рекреаційних обслуговування ТУРИСТИЧНОЇ доходів ЗАСОБІВ обслуговування МАРКЕТИНГУ РОЗМІЩЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНІ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОГО тематичних АГЕНСТВ ПОСЛУГ АДМІНІСТРАТОРА Вінницької Волинської розміщення ЯКІСТЬ

 

Пошукова анотація авторефератів дисертацій з туризму: регулювання Франції туризму Крим
Конституційно-правові громадського міжнародних послугами інвестиційної моделювання привабливості туристичних технології Маркетинг стимулювання туристично-рекреаційними сільського продажу економічного менеджмент агротуризму підприємництва зеленого міжнародного світового транскордонного аграрних розвитку ринку територіально-рекреаційних систем

turizmoznanie.org.ua © 2010-2011