Україна, володіючи численними історичними та культурними цінностями, унікальними рекреаційними ресурсами, зможе досягти значного економічного ефекту в туристичному бізнесі. Якщо в розвинених країнах ця галузь діяльності перетворилась на індустрію туризму, то Україна робить лише перші кроки в цьому напрямі. У світовій практиці поняття “індустрія туризму “ включає в себе підприємства інфраструктури, що зайняті задоволенням потреб туристів, у тому числі служби побуту, підприємства місцевої промисловості, що виробляють товари та сувенірну продукцію для туристів, товари та устаткування для готелів, ресторанів, кафе, а також напівфабрикати продуктів харчування тощо. Особливе місце в інфраструктурі займають підприємства готельного та ресторанного господарства тому, що сприяють задоволенню таких важливих потреб туристів як проживання та харчування.
Київська міська державна адміністрація розглядає туристичну індустрію як важливу складову частину розвитку економіки та соціально-культурної сфери м. Києва і надає розвитку туризму важливе значення, з розумінням ставиться до вирішення проблем туристичного бізнесу, докладає чимало зусиль до перетворення Києва на туристичний центр європейського рівня.
Незважаючи на це, на превеликий жаль, в останній час, рекреаційні ресурси для жителів міста скорочуються під прикриттям різного роду махінацій чиновників. І поки у верхах „вирішують” ці питання, воно вже сьогодні негативно відбивається на здоров’ї населення і на красі міста для процвітання його як світового центру туризму і звання „зеленого” міста.
Розвиток туризму, готельного господарства та курортів передбачає забезпечення комфортних умов перебування гостей в столиці, зростання доходу від надання туристичних та готельних послуг, залучення інвестицій та створення нових робочих місць, зростання національної гідності як результат гостинності та звертання до історико-культурної спадщини, підвищення якості життя місцевого населення та добробуту киян.
Для підвищення ефективності використання готельного господарства м.Києва необхідно сприяти подальшому розвитку внутрішнього туризму. Паралельно з цим потрібно якнайшвидше вирішувати проблеми функціонування діючих готелів, як цілісних комплексів. На жаль, ще багато таких, що спроектовані та зведені в системи з відповідною інфраструктурою (ресторани, бари, магазини, автостоянки), а у теперішньому стані функціонують як окремі господарські об’єкти з розірваним циклом виробництва.
Подальший розвиток галузі тісно пов’язаний з приватизацією, яка відкриває можливості для поглиблення економічних зв’язків, та зовнішніми фінансовими установами в пошуках інвестиційних партнерів.
На сьогодні м. Київ, як столиця європейської держави, має бути забезпечений 3-4 п’ятизірковими, 12-15 чотиризірковими та 40-50 тризірковими готелями. Цей показник набагато перевищує існуючі норми, так як перевищує забезпеченість місцями, що становить 6 місць на 1000 осіб. Але розбудовувати галузь необхідно і робити це слід у комплексі з розв’язанням нагальних питань, як на макро-, так і мікроекономічному рівнях.
Місто Київ – видатний центр світової культури та архітектури, має багату історію та значний рекреаційний потенціал для розвитку всіх форм туризму, що дає можливість йому увійти до найбільш розвинутих у туристичному відношенні столичних міст світу, тому створення сучасної індустрії туризму повинно стати одним з пріоритетних напрямів розвитку мста.
В Києві зареєстровано понад 1350 підприємств, що займаються туристичною діяльністю, з них діє – 900. Київські туркомпанії обслуговують 30-35% іноземних туристів, які прибувають до України, та близько 63% українських туристів, виїжджаючих за кордон.
Щорічно столицю України відвідує понад 500 тис. організованих туристів, з них 150 тис. іноземних, користується екскурсійними послугами понад 2,5 млн. туристів. Проте за експертними оцінками, враховуючи туристичний потенціал міста, ці показники могли б бути в тричі більшими.
Це є відправною точкою для усвідомлення того значення, яке значення має готельно-туристичний бізнес для м. Києва. Його важливість для міста обумовлюється значною кількістю робочих місць, які можуть бути створені у галузі, а також суттєвим поповненням бюджетів усіх рівнів. Про це свідчить багатий зарубіжний досвід інших держав. Так, зокрема, у Великобританії 10% загальної кількості працездатного населення, або близько 2,5 мільйони осіб, працює в готельному господарстві, і приносить більше доходу, чим експорт фінансових послуг або цивільна авіація. В Україні цей показник в рази менший.
Київська міська державна адміністрація розглядає туристичну індустрію як важливу складову частину розвитку економіки та соціально-культурної сфери м. Києва і надає розвитку туризму важливе значення, з розумінням ставиться до вирішення проблем туристичного бізнесу, докладає чимало зусиль до перетворення Києва на туристичний центр європейського рівня.
Враховуючи важливість розвитку туристичної галузі у столиці України, рішенням сесії Київської міської ради від 26.12.2002 № 230/390 затверджена Концепція розвитку туризму в м. Києві до 2010 року, головною стратегічною метою заходів якої є формування в м. Києві конкурентноспроможної туристичної галузі, як однієї з провідних в економіці та соціальній сфері міста.
Розвиток туризму, готельного господарства та курортів передбачає забезпечення комфортних умов перебування гостей в столиці, зростання доходу від надання туристичних та готельних послуг, залучення інвестицій та створення нових робочих місць, зростання національної гідності як результат гостинності та звертання до історико-культурної спадщини, підвищення якості життя місцевого населення та добробуту киян.
У відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2002 №583 “Про затвердження Державної програми розвитку туризму на 2002 – 2010 роки”, рішення Київради про Концепцію та з метою створення відповідних умов для інтенсифікації туристичної діяльності, посилення взаємозв’язків туризму з іншими сферами соціально-економічного розвитку міста, підвищення рівня природоохоронної діяльності, залучення інвестицій у розвиток інфраструктури туризму, збільшення фінансових надходжень до бюджету міста рішенням Київради від 12.02.2004 № 20/1229 затверджена нова редакція Програми розвитку туризму в м. Києві до 2010 року.
Згідно заходів з реалізації Програми розвитку туризму у м. Києві до 2010 року було заплановано у 2004 році використати 227037,81 тис. грн. (міський бюджет – 42930,813 тис. грн. і залучені кошти 184106,997 тис. грн.). З міського бюджету на реалізацію Програми у 2004 році було виділено коштів в сумі 965 тис. грн. На 2005 рік Програмою було передбачено використати 84,875 млн. грн. за рахунок коштів міського бюджету, в т.ч. на реалізацію заходів, замовником яких є Головне управління комунального господарства –– 15,4 млн. грн. Фактично, Головному управлінню на виконання заходів Програми кошторисом на 2005р. було затверджено 1 810,2 тис. грн., що складає близько 5% (тобто фактично в 40 разів менше) від запланованої суми, на реалізацію 28 заходів [19].
Незважаючи на соціально-економічні труднощі останніх років, сфера туризму м. Києва стала тією галуззю народного господарства, яка з року в рік майже без залучення державних коштів стабільно нарощує обсяги виробництва туристичного продукту та надання готельних послуг.
Туризм – це дієвий засіб формування ринкових механізмів, поповнення державного та місцевих бюджетів, створення нових робочих місць, проведення змістовного дозвілля, оздоровлення мешканців столиці та гостей.
Київ можна вважати туристичним центром не тільки |